Avaliku teenistuse tippjuhi värbamine ja valik
Avaliku teenistuse avatuse, läbipaistvuse, kompetentsuse ning poliitilise neutraalsuse tagamiseks korraldatakse tippjuhtide ametikohtadele avalikud konkursid, mille kuulutab välja Riigikantselei tippjuhtide kompetentsikeskus ning viib läbi avaliku teenistuse tippjuhtide valikukomisjon.
Eesti avaliku teenistuse tippjuhi ametikohale võivad kandideerida Eesti kodanikud, kes vastavad teenistusse astumiseks avaliku teenistuse seaduse ja Vabariigi Valitsuse määruse nõuetele. Kandidaatidel peab olema piisav juhtimiskogemus, haridus ja võõrkeelte oskus ning tööks vajalikud kompetentsid vastavalt Eesti avaliku teenistuse tippjuhtide kompetentsimudelile.
Kandideerimiseks vajalikud dokumendid
Avalikul konkursil kandideerimiseks tuleb Tippjuhi konkursiveebis digitaalselt allkirjastatuna esitada:
- motiveeritud avaldus,
kinnitus, et puuduvad asjaolud, mis välistaksid ametnikuna teenistusse võtmise (avaliku teenistuse seaduse § 12 ja 15);
CV;
tunnistuse või diplomi koopia kvalifikatsiooni või hariduse kohta;
essee etteantud teemal (kui see on nõutud konkursiteates);
muud enda poolt oluliseks ja informatiivseks peetavad dokumendid.
Dokumentide esitamine
Dokumentide esitamise tähtaeg on kirjas konkursiteates. Tähtaegselt esitatuks loetakse dokumendid, mis on jõudnud tippjuhtide konkursiveebi kaudu valikukomisjonile konkursikuulutuses märgitud kuupäeval hiljemalt kell 23:59.
Juhul, kui kandidaadil pole võimalik sisestada oma andmeid või lisada kandideerimiseks vajalikke dokumente konkursiveebi, on keskkonna haldajal õigus seda teha kandidaadi poolt esitatud sellekohase kirjaliku taotluse alusel. Kirjalik taotlus saadetakse e-posti aadressil tippjuhid@riigikantselei.ee.
Kui tähtaegne dokumentide esitamine ei olnud võimalik, võib kandidaat haldusmenetluse seaduse kohaselt taotleda tähtaja ennistamist. Kandidaadi konkursile lubamise otsuse teeb valikukomisjon, hinnates ennistustaotluse põhjendatust.
Kui dokumendid on esitatud tähtaegselt, kuid mõningate puudustega, võtab tippjuhtide kompetentsikeskus kandidaadiga ühendust ning annab puuduste kõrvaldamiseks tähtaja. Kui puudused määratud aja jooksul kõrvaldatakse, loetakse dokumendid tähtajaks esitatuks.
Konkursi valikuprotsess
Konkursi I voorus hindab komisjon kandidaatide esitatud dokumentide põhjal esmalt nende vastavust konkursiteates toodud nõuetele ja eelistustele ning otsustab, millised kandidaadid pääsevad konkursile. Seejärel valitakse kandidaatide hulgast välja need, kes lubatakse konkursi teise vooru. Otsuse langetamise eel arutab komisjon, milliste kandidaatide haridus, juhtimiskogemus ja valdkondlik taust vastavad enim konkursil oleva ametikoha profiilile.
II voorus toimuvad tavapäraselt eelvestlused ministeeriumis, kus kandidaat saab avada oma motivatsiooni, juhtimiskogemust, teadmisi valdkonnast ning tutvuda organisatsiooniga, kuhu ta kandideerib.
Eelvestluste tulemusel valib komisjon välja kuni kolm kandidaati, kes pääsevad konkursi lõppvooru.
III voorus viiakse kandidaatidega läbi psühhomeetrilised testid ja testide tagasiside vestlus, milles keskendutakse kandidaadi juhtimiskompetentsidele. Viimase sammuna toimub komisjonivestlus, kus kandidaadid teevad esitluse etteantud teemal ja vastavad komisjoniliikmete küsimustele.
Vestluse järel teeb komisjon otsuse ja esitab kandidaadi (või kandidaadid) ministrile ametisse nimetamiseks. Valikud kandidaatide hindamisvoorude ja -meetodite osas sõltuvad konkreetsest konkursist ning kandidaatide arvust.
Konkursi tulemuste teatavakstegemine
Igale konkursil osalenud kandidaadile teatatakse kirjalikult tema kohta tehtud otsus. Kõigile viimases voorus osalenud kandidaatidele antakse valikukomisjoni lõppotsusest teada komisjonivestluse järgselt ka telefoni teel. Kõigile konkursil osalenud kandidaatidele teatatakse pärast konkursi lõppu kirjalikult konkursi lõpptulemus (kes nimetati ametisse või info konkursi luhtumisest).
Ametisse nimetamine
Ametikohale nimetamise õigust omav isik nimetab komisjoni poolt esitatud isikute hulgast ametisse ühe kandidaadi. Kui uus tippjuht on ametisse nimetatud, saadetakse kõigile konkursil osalenud kandidaatidele info konkursi lõpptulemuse kohta.
Konkursi luhtumine
Konkurss loetakse luhtunuks, kui sellel osalemiseks ei esitatud ühtegi avaldust või ei leidunud ühtegi sobivat kandidaati ja komisjon loobub kandidaadi esitamisest. Konkurss loetakse luhtunuks ka juhul, kui minister ei nimeta esitatud kandidaati ametisse.
Kandidaadi õigused
- saada teavet ametikohale esitatud nõuete kohta ning küsida komisjonilt infot või selgitusi;
- loobuda kandideerimisest konkursi igas etapis;
- jagada vestlustel enda kogemuse, kompetentside jms kohta lisainfot;
- tutvuda konkursi käigus enda sooritatud testide tulemustega ning saada teada teda puudutavatest komisjoni otsustest;
- taotleda ootamatult tekkinud takistuste puhul vestluse või testide tegemiseks uus aeg;
- pöörduda kohtu poole.